off
  
 Articles >صنعت و معدن >صنايع معدنی >

  
  
 پوكه معدنی Posted by admin on شنبه 8 آبان 1389 - 18:22

پوكه معدني چيست؟

پوكه معدني دانه‌هاي سبك حاصل از فعاليتهاي آتشفشاني است. مزيت عمده پوکه معدني نسبت به مصالح ساختماني مشابه از قبيل شن و ماسه، وزن مخصوص بسيار كم (كوچكتر از 0.7)، دارا بودن درجه سختي بالا و نيز تخلخل فراوان مي‌باشد. رنگ اين ماده معدني سفيد يا خاكستري مايل به سفيد يا زرد است. پوكه معدني داراي دانه‌بندي‌هاي متفاوت از ذرات غباري تا قطعات بزرگ با قطر بيش از 100 ميليمتر است. هر يك از اندازه‌هاي فوق براي مصارف بخصوصي كاربرد دارند. نمونه‌اي از نحوه استخراج پوكه معدني به صورت عدسي‌هايي با قطر 50 تا 100 متر و ارتفاع حدود 5 متر در زير لايه‌هايي از خاك و سنگ وجود دارد. پس از حفر ترانشه توسط بلدوزر عمليات باطله‌برداري يعني برداشتن سنگ و خاك از روي لايه‌هاي پوكه معدني انجام مي‌شود. در مرحله بعد عمليات بارگيري به كمك لودر صورت مي‌پذيرد. ماده معدني به وسيله كاميون كمپرسي از محل معدن حمل مي‌شود.



خواص پوكه معدني

•وزن مخصوص پائين ( 0.5 تا 0.7 ) به طوري كه روي آب شناور مي‌ماند.

• عايق صدا، گرما و سرما

• مقاوم در مقابل آتش‌سوزي؛ به طوري كه تا 760 درجه سانتيگراد هيچ تغييري در حجم و شكل آن حاصل نمي‌شود. نقطه ذوب اين ماده معدني 1342 درجه سانتيگراد مي‌باشد.

• استحكام؛ بتون و مصالح تشكيل شده از پوكه معدني از ميزان بالاي دوام نسبت به وزن برخوردار مي باشد.
موارد مصرف
• جهت شيب بندي بامها و كف ساختمان (دانه ها و ذرات كوچكتر از 40 ميليمتر).

• براي تهيه بلوكهاي سبك سقفي و ديواري، مو زائيك سبك، بتون سبك، براي قطعات باربر سبك و قطعات جداكننده (دانه‌ها و ذرات كوچكتر از 15 ميليمتر)

• بعنوان عايق صدا براي موتورخانه‌ها و محلهاي صدادار (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتري)

• بعنوان عايق حرارت براي سردخانه‌ها، گرمخانه‌ها و پوشش لوله‌هاي حرارتي (دانه هاي 2 تا 40 ميليمتر)

• براي استفاده كشاورزي در مناطق كم آب به دليل خاصيت جذب و نگهداري آب (از ذرات ريز تا دانه هاي 30 ميليمتري)

• براي رنگبري پارچه‌ها (قطعات 20 تا 50 ميليمتري)

• براي استفاده در ساختمان سدها، اسكله‌ها و پلها (ذرات پودر مانند)

• نكته قابل توجه اينكه بتون ساخته شده از پوكه معدني علاوه بر سبكي، در مقابل عوامل مختلف محيطي نيز داراي استحكام و مقاومت فوق‌العاده‌اي مي‌باشد.

• مخلوط اين ماده با آهك شكفته تشكيل نوعي سيمان طبيعي را مي‌دهد كه در زير آب و بيرون آب سخت مي‌گردد. در صنعت سيمان مي‌توان از اين ماده معدني به عنوان يكي از اجزاء مهم تشكيل دهنده سيمان استفاده نمود.

•درصد اختلال تا 40 % سيمان پرتلند پوزولان

•درصد اختلاط بيش از 40 % سيمان پوزولاني



مصارف عمده پومیس(پوکه معدنی)

مصالح ساختماني
وزن مخصوص پوميس كمتر از يك است. نفوذ پذيري كم، مقاومت تراكمي كافي و مدول الاستيسيته پوميس باعث شده که از آن به عنوان مصالح مناسب در ستونهاي سبك و پلاستر نماي ساختمان، پركننده عايق سبك، بلوك‌هاي ساختماني تزييني و... ايجاد كرده است. كم شدن وزن بتن، جابجايي آن را آسان كرده، حجم ستونهاي مورد نياز و پي را كاهش داده و مقاوم سازي را كاهش مي‌دهد. بلوك ساختماني با ماسه و شن وزني در حدود 17 كيلوگرم دارد در حالي كه مخلوط پوميس با ماسه و شن، وزن آن را به 13 كيلوگرم كاهش مي‌دهد. با افزايش رنگدانه، از پوميس براي ساخت بلوك هاي تزييني رنگين استفاده مي كنند.

ساينده
پوميس و پوميسيت به عنوان ساينده مورد استفاده قرار مي گيرند.خشن بودن پوميس، شكنندگي زياد با شكستگي‌هاي مخروطي و سختي 6-5، باعث گرديده است که از آن به عنوان ساينده (صابون دست و مواد شوينده خانگي، جلاي دستي، چرم سازي، پودر ساينده دندان، پودر ساينده شيشه تلويزيون و... استفاده مي شود. پوميس مورد استفاده در ماشين لباسشويي مي‌بايست سبك باشد تا شناور شود و همچنين باعث خورندگي دستگاه نشود، لذا انواع روشن تر كه قطعات خرده سنگي كمتري دارند مناسب تر است.

پاک کننده‌ها
پوميس و پوميسيت در تهيه صابون و پاک کننده ها کاربرد دارد.

پزشکي و داروسازي
در پزشکي از پودر پوميس براي خشک کردن زخم ها استفاده مي شود. از پودر پوميس فاقد سيليس به علت خاصيت پاک کنندگي براي تهيه پودر دندان نيز استفاده مي شود. همچنين پودر پوميس براي زدودن چربي ها نيز کاربرد دارد.

حمل كننده
در هنگامي كه حفرات پوميس به هم متصل باشند، قدرت جذب بالايي دارد، تخلخل به همراه مساحت سطح زياد از آن جذب كننده خوبي ساخته است و به عنوان حمل كننده كاتاليزورها، كف شوها، اسيد شويي، جمع كننده روغن، در كباب پزهاي گازي و... کاربرد دارد.

پركننده
پوميس بسيار دانه ريز، سیاه و خالص با اندازه هاي مختلف مي تواند به عنوان پركننده در رنگ و آسفالت بكار رود. انواع بسيار دانه ريز آن به عنوان پوزولان است كه از واكنش آن با هيدروكسيد كلسيم در سيمان، اجزاء تشكيل دهنده سيمان به يكديگر مي چسبند. خواص پوميس و كم هزينه بودن آن از آن فيلتر مناسب براي آب نوشيدني ها، نفت و سوخت ساخته است.

پوزولان
با استفاده از پوزولان به نسبت 15 به 35 درصد وزني, پوزولان مي‌تواند جايگزين سيمان پورتلند گران قيمت شود که كارپذيري آن را بالا برده و مقاومت تراكمي و كششي آن را افزايش مي‌دهد.



استاندارد‌ها

مصالح:
در ايتاليا انواع آن شامل 5-3،7-3،10-7،12-10،15-0 و18-0 ميليمتر يا به صورت مخلوط، چگالي 550 تا 750 كيلوگرم بر متر مربع

مصالح سبك:
از8 ميلی متركوچكتر، بتن ساختماني بر اساس وزن مخصوص خشك براي مصالح ريز دانه880 كيلوگرم بر متر مربع تا 1120 كيلوگرم بر متر مربع براي انواع درشت دانه.

ساينده
از 6 مش براي پاك كننده‌ها تا 30 مش براي جدا دادن متغير است. درجه خلوص 85/99% يا 95/99% با توجه به درخواست مي‌باشد و اندازه ميانگين ذرات 350، 250،150 و 75 ميكرومتر. انواع با جداره نازك حفره‌ها ارجح‌ترند.

سنگ اسيد شويي:
درشت و دانه هاي بالاي 9/1س.م

بازيافت
هيچ


جايگزين‌ها


ساينده:
بوكسيت و آلومينا (آلوميناي پخته)، كروندم، الماس، دياتوميت، فلدسپار، گارنت، منيتيت، نفلين سينيت، اليوين، پرليت، ماسه سيليسي، تريپلي، استاروليت، كاربيد كلسيم و ايلمينيت.

پركننده ها:
تري هيدرات آلومينيم، باريت، كربنات كلسيم، كائولن، ميكا، نفلين سينيت، پرليت، پيروفيليت، تالك،سيليس ميكروكريستالين، پودرسيليس و سيليس سنتز شده، ولاستونيت.

پركننده كم چگال:
گلوله ريز و تو خالي شيشه اي و پلاستيكي.

فيلتر :
كربن فعال شده، آنتراسيت، آزبست، سلولز، دياتوميت، گارنت، منيتيت، پرليت، ماسه سيليسي، ايلمنيت.

مصالح سبك وزن:
رس منبسط شده، پرليت، شيل منبسط شده، ورميكوليت، زئوليت.

پوزولان:
دياتوميت، سولوي پخته يا خام خاكستر آتشفشاني، شيل اپالين.

آجر عايق حرارتي صوتي:
رس، دياتوميت، پشم، شيشه، پرليت منبسط شده.



> Comments 0   -   Reads 860 Print
  
  
 Comments

No Comments have been Posted.
  
  
 Post Comment

Please Login to Post a Comment.
  
  
 Ratings

Rating is available to Members only.

Please login or register to vote.

No Ratings have been Posted.
  
off
Login
Username

Password

Remember Me



Not a member yet?
Click here to register.

Forgotten your password?
Request a new one here.
_
Site language

Please select Your language



after selection site will reload automatically
_

Copyright © 2005
Designed by kms.co.ir