آييننامه اجرايي آزادسازي حريم ساحلي درياي خزر Posted by admin
on دوشنبه 6 دي 1389 - 16:03
شماره114355/ت40102هـ مورخ
4/6/1388
وزارت کشور ـ وزارت راه و ترابري ـ وزارت نيرو ـ وزارت جهاد کشاورزي
وزارت مسکن و شهرسازي ـ وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ـ وزارت دادگستري
سازمان حفاظت محيط زيست ـ سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري
معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور
هيئت وزيران در جلسه مورخ 23/2/1388 بنا به پيشنهاد شماره 33/3/1/28957 مورخ
11/3/1387 وزارت کشور و به استناد ماده (63) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي،
اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب 1383 ـ آييننامه
اجرايي آزادسازي حريم ساحلي درياي خزر را به شرح زير تصويب نمود:
آييننامه اجرايي آزادسازي حريم ساحلي درياي
خزر
ماده1ـ آن دسته از دستگاههاي دولتي و نهادهاي عمومي که در حريم شصتمتري ساحل
درياي خزر داراي مستحدثات هستند موظفند پس از تعيين و اعلام حريم شصتمتري ساحل
درياي خزر و وفق آييننامههاي
مربوط، با هماهنگي وزارت کشور در اجراي تبصره ماده (63) قانون برنامه چهارم توسعه
اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران اقدام به عقبنشيني
کامل از حريم شصت متري ساحل درياي خزر نمايند. وزارت کشور نيز موظف است در چارچوب
اين تصويبنامه زمينه آزادسازي ساحل مزبور
از تصرفات دولتي و نهادهاي عمومي را با رعايت قوانين و مقررات مربوط فراهم نمايد.
ماده2ـ ستاد اجرايي آزادسازي حريم ساحلي استان که در اين تصويبنامه به اختصار « ستاد» ناميده ميشود، با حضور اعضاي زير تشکيل ميگردد:
1ـ استاندار (رييس ستاد).
2ـ معاون عمراني استاندار (دبير ستاد).
3ـ رييس سازمان مسکن و شهرسازي استان.
4ـ رييس کل دادگستري استان.
5 ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان.
6 ـ مديرکل بنادر و دريانوردي استان.
7 ـ فرماندهي نيروي انتظامي استان.
تبصره1ـ استانداريهاي استانهاي ساحلي درياي خزر موظفند ظرف يک ماه از تاريخ ابلاغ
اين تصويبنامه، نسبت به ايجاد ستاد اقدام
نمايند.
تبصره2ـ حسب تشخيص رييس ستاد از رؤساي ساير دستگاهها و نهادها دعوت به عمل ميآيد.
تبصره3ـ ستاد ياد شده در معاونت عمراني استانداري تشکيل ميگردد.
تبصره4ـ کارگروه اجرايي ستاد در هر شهرستان ساحلي به رياست فرماندار و عضويت
ادارات عضو براي اجراي مصوبات ستاد فوق تشکيل ميگردد.
ماده3ـ وظايف ستاد به شرح زير ميباشد:
الف ـ شناسايي
حالتهاي مختلف تصرف حريم شصت متر ساحلي به شرح زير:
1 ـ اراضي تصرف شده توسط دولت.
الف ـ پلاژها، مجتمعهاي تفريحي و توريستي دولتي.
ب ـ بنادر، شيلات، مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي، ويژه اقتصادي و حوزههاي نفتي.
ج ـ اراضي موات در اختيار و تحت تصرف دولت.
2ـ اراضي تصرف شده توسط نهادهاي نظامي.
الف ـ اراضي تحت تصرف براي استفاده نظامي.
ب ـ اراضي تحت تصرف براي استفاده غيرنظامي.
ج ـ اراضي بدون استفاده تحت تصرف.
3ـ اراضي تصرف شده توسط ساير اشخاص حقيقي و حقوقي.
الف ـ اراضي تحت تصرف براي استفاده رفاهي و تفريحي و مانند آن.
ب ـ اراضي بدون استفاده تحت تصرف.
4ـ اراضي احداث بنا شده.
4ـ 1ـ اراضي احداث بنا شده در محدوده و حريم شهر.
الف ـ اراضي که قبل از تأسيس شهرداري در آنها بنا احداث شده است.
ب ـ اراضي که قبل از سال 1345 در آنها بنا احداث شده است.
ج ـ اراضي که بعد از سال 1345 با پروانه در آنها بنا احداث شده است.
د ـ اراضي که بعد از سال 1345 بدون پروانه در آنها بنا احداث شده است.
تبصره ـ شناسايي
اراضي موات خارج از حريم (60) متر تحت مالکيت اشخاص حقيقي به منظور تهاتر با
مالکين زمينهاي واقع در حريم ساحل نيز از وظايف ستاد ياد شده ميباشد.
4ـ 2ـ اراضي احداث بنا شده در خارج از محدوده و حريم شهرها.
الف ـ با پروانه ساختماني.
ب ـ بدون پروانه ساختماني.
ج ـ داراي رأي کميسيون ماده (99).
د ـ بدون رأي کميسيون ماده (99).
هـ ـ زمين و بنا در داخل حريم شصت متري ساحل.
و ـ بنا داخل حريم و بخشي از زمين در خارج از حريم شصت متري ساحل.
ز ـ بنا خارج از حريم و قسمتي از زمين در داخل حريم.
ح ـ اراضي و بناهاي احداث شده در محدوده روستاها، شهرکها و مجتمعهاي مصوب.
4ـ 3ـ اراضي و بناهاي ساخته شده توسط دستگاههاي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي و
همچنين نيروهاي مسلح که در شمول جزءهاي (1) و (2) بند (الف) اين ماده نيستند.
ب ـ برآورد
کلي هزينهها در جهت تأمين اعتبار اجراي
آزادسازي حريم ساحلي خزر.
ج ـ تدوين
چارچوب نحوه توافق با مالکين اراضي که با آزادسازي حريم قسمتي از زمين آنها باقي
مانده (از نظر تغيير کاربري به کاربريهايي نظير مسکوني، اقامتي، تفرجگاهي و دادن
تراکم وفق طرحهاي بالادست).
د ـ اولويتگذاري براي اراضي که قابليت
آزادسازي دارند و شناسايي آن در بخشهاي مالکيتي دولتي، خصوصي، نظامي و ساير
نهادها.
ه ـ فرهنگسازي و اطلاعرساني عمومي براي ايجاد بسترهاي لازم.
و ـ تصميمگيري در خصوص رفع تصرف از متصرفين
يا ساخت و سازهاي غيرقانوني و چگونگي توافق و تعامل با مالکين ذيحق اراضي در حريم شصتمتري
ساحلي در چارچوب قوانين و مقررات مربوط.
تبصره ـ دادگسـتري اسـتان موظف است بـه منظور تسريع در رفع تصرف اراضي واقع در
حـريم ساحلي شعبه ويژهاي را به همين منـظور در هر
شـهرستان ايجاد نمايد.
ماده 4ـ مسئوليت اجراي مصوبات ستاد در امور آزادسازي و برنامهريزي و نظارتهاي لازم در استان به عهده استاندار و در
شهرستانها به عهده فرماندار شهرستان ساحلي مربوط ميباشد.
تبصره 1ـ کليه دستگاهها و نهادهاي ذيربط استان و شهرستان موظف به
هرگونه همکاري لازم ميباشند.
تبصره2ـ ستاد موظف است برنامه زمانبندي، تعيين راهکارهاي لازم و
ساير شرايط اجراي اين طرح را تهيه و به تصويب رسانده و گزارش عملکرد ماهيانه خود
را بهوزارت کشور ارسال نمايد.
ماده5 ـ معاونتبرنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور اعتبار لازم براي آزادسازي ساحلي را سالانه در
رديفي مستقل در لايحه بودجه کل کشور پيشبيني
نمايد.
رئيسجمهور ـ محمود احمدينژاد
Comments 0 - Reads 374
|