زمينه هاي راه اندازي کسب و کار به صورت توليد بدون کارخانه
کليه کسب و کارهاي توليدي که بخش ساخت (توليد) محصول را به طور کامل برون سپاري کنند به عنوان توليد کننده بدون کارخانه طبقه بندي مي شوند.
به اين ترتيب و در قالب اين تعريف توليد بدون کارخانه مي تواند توليد کليه محصولات و کالاها را در بر گيرد اما در عمل ميزان تفکيک پذيري زنجيره ارزش, وجود پتانسيل تحقيق و توسعه و طراحي-مهندسي محصول, نوع کالا از نظر ماده اوليه,واسطه اي و يا محصول نهايي, وجود تامين کنندگان خدمات ساخت و توليد, وضعيت بازار و رقابت , پتانسيل هاي برندسازي و يا پارامترهايي از اين قبيل بر انتخاب يک کالا و توليد آن به صورت بدون کارخانه تاثير گذار است.
از ديدگاه رقابت پذيري و امکان حضور در بازار رقابت با ساير توليد کنندگان, توليد بدون کارخانه بايد از يک و يا تلفيقي از ويژگي هاي زير برخوردار باشد.
با استفاده از فعاليت هاي تحقيق و توسعه و طراحي مهندسي محصول يا فرآيند و يا با خريد دانش فني و فناوري محصول يا فرآيند بتوان محصولي را با ويژگي هاي معيني که آن را از توليدات ساير رقبا متمايز سازد, طراحي و توليد نمود. طيف وسيعي از محصولات و لوازم الکترونيکي و الکتريکي از قبيل کامپيوتر و تجهيزات کامپيوتري , محصولات و لوازم صوتي, تصويري و ديجيتال و برخي ماشين آلات مثال هاي از اين نوع محصولات هستند.
-ارائه محصول با قيمت پايين تر در مقايسه با رقبا در بازار, محصولاتي که اصولا کاربر بوده و توليد آن نياز به نيروي کار فراوان دارد را, مي توان با برون سپاري توليد آن به پيمانکار خانگي و يا واقع در مناطق با سطح دستمزد پايين تر به صورت اقتصادي تري توليد کرد. اقلامي نظير کفش و پوشاک مثال هايي از اين نوع هستند. ساير عواملي که منتهي به توليد محصول با قيمت تمام شده رقاتبي و پايين تر در بازار هدف بشوند مانند توليد در نزديکي بازارهاي هدف که منجر به کاهش سهم هزينه حمل و نقل در قيمت قابل تحويل به مشتري خواهد شد, از عوامل تاثيرگذار در انتخاب محصول به منظور توليد بدون کارخانه آن خواهند بود.
-محصولات مصرفي نهايي که به کمک برندسازي يا با استفاده از برند شناخته شده موجود و بازارسازي بتوان موقعيتي را در بازار در مورد آنها کسب نمود و سهمي از بازار را در مورد آنها به دست آورد.
جدول شماره دو نمونه هايي از محصولاتي را که به صورت بدون کارخانه در خارج و يا داخل کشور توليد مي شوند را نشان مي دهد. همان گونه که ملاحظه مي شود اين محصولات از يک يا چند ويژگي از ويژگي هاي فوق برخوردار هستند.
|