off
  
 Articles >مقالات محيط زيست >مقالات محيط زيست >

  
  
 منطق حاكم بر غربالگري و انتخاب شاخص كيفيت ترجيحي آب رودخانه به منظور طبقه بندي كيفي منابع آب جاري Posted by elham on چهارشنبه 9 آذر 1390 - 11:23

خلاصه مقاله:

روند صعودي رشد جمعيت و محدوديت منابع آبي قابل استفاده، لزوم توجه بيشتر به مديريت تـأمين و عرضـه آب را ايجاد مي نمايد . لذا يكي از مشكلات بررسي كيفيت آب در آزمايشگاه، مؤثر بودن تعداد زيادي پارامتر در آن مـي باشـد كه هزينه بر و وقت گير است . علاوه بر اين پس از حصول نتايج نمي توان كيفيت آب را بـا اسـتفاده از داده هـاي خـام و ميانگين گيري بدست آورد . بنابراين شاخص كيفيت آب راه حلي براي ارزيابي كيفي آب، با بكـارگيري داده هـاي خـام و همچنين روشي مؤثر و ساده جهت پهنه بندي آلودگي رودخانه و مقايسه كيفي رودخانه هاي مختلف مي باشد .
انواع شاخص هاي كيفي با توجه به تعداد پارامترها، نوع پارامترها، مقياس و طيف تغييرات از يكديگر تفكيك مي شـوند و نحوه رسيدن به فاكتورهاي وزني و توابع تبديل زير شاخص ها و همچنين ساختار رياضي در هر روش متفاوت اسـت . در هر روش نتايج حاصل از اندازه گيري پارامترهاي كيفي آب پايه و اساس كار شاخص كيفيت آب را تشكيل مي دهـد كـه بسته به نوع شاخص و اهداف آن، پارامترهاي دخيل در شاخص ها متفاوت هستند و با توجه به آنكه هدف اصلي انتخاب شاخص برتر، طبقه بندي كيفي آب رودخانه ها و مقايسه كيفيت آب رودخانه هاي مختلف با يكديگر مي باشـد لـذا معيـار اصلي در انتخاب شاخص، قابل كاربرد بودن آن در هر شرايط و منطقه اي است .


كلمات كليدي:

شاخص - كيفيت آب – رودخانه




> Comments 0   -   Reads 360 Print
  
  
 Comments

No Comments have been Posted.
  
  
 Post Comment

Please Login to Post a Comment.
  
  
 Ratings

Rating is available to Members only.

Please login or register to vote.

No Ratings have been Posted.
  
off
Login
Username

Password

Remember Me



Not a member yet?
Click here to register.

Forgotten your password?
Request a new one here.
_
Site language

Please select Your language



after selection site will reload automatically
_

Copyright © 2005
Designed by kms.co.ir